Modernizacja linii 40 z Sokółki jest w planach, ale na razie pieniądze zabezpieczono tylko na prace utrzymaniowe – informuje Ministerstwo Infrastruktury. Z odpowiedzi na interpelację wynika ponadto, że w najbliższym czasie parametry trasy poprawią się w ograniczonym zakresie dzięki modernizacji systemów sterowania.
W 2027 r. PKP PLK planują przeprowadzić na linii 40 Sokółka – Suwałki prace utrzymaniowe. W planach jest jej kompleksowa modernizacja, jednak na konkretne decyzje w tej sprawie – jak wynika z deklaracji wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka – będzie trzeba poczekać.
Na razie – modernizacja systemów sterowania
– W opracowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokumencie pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku” (…) w grupie projektów regionalnych zostało ujęte zadanie pn. „Prace na linii kolejowej nr 40 Sokółka – Suwałki”. Jednakże na chwilę obecną nie ma ono zapewnionego finansowania i nie zostało ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) – informuje wiceminister.
W 2026 r. stacje Sidra, Dąbrowa Białostocka, Jastrzębna i Szczepki mają zacząć być sterowane zdalnie ze stacji Augustów. Za 74 milionów złotych, dzięki dofinansowaniu z unijnego Funduszu Odbudowy,
powstaje tam Lokalne Centrum Sterowania. Prace obejmą odcinek Sokółka – Las Suwalski (km 0,394 – km 92,855 linii kolejowej nr 40). Zastąpienie osobnych nastawni scentralizowanym systemem sterowania – według zamierzeń zarządcy infrastruktury – pozwoli na lepszy nadzór nad ruchem pociągów i zwiększenie przepustowości linii 40.
Do roku 2028 jest zaś planowana
budowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w stacji Sokółka wraz z budową nowej nastawni z docelowym przeznaczeniem dla LCS. Jednocześnie – jak wspomina wiceszef MI już bez związku z linią suwalską – na linii 6 między Kuźnicą Białostocką a Geniuszami mają zostać zamontowane urządzenia półsamoczynnych blokad liniowych, a sześć obiektów inżynieryjnych ma doczekać się przebudowy.
Rail Baltica: Z Ełku do granicy prace już w nowej perspektywie
Wiceszef resortu odniósł się też do pytań o zaawansowanie prac nad kolejnymi odcinkami Rail Baltica.
Przetarg na odcinek Białystok – Ełk jest w toku, podobnie jak opracowywanie
dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Ełk – Suwałki – granica państwa.
– Uzyskanie kompletu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowane jest w IV kwartale 2026 r., kompletu decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w II kwartale 2027 r., natomiast wszystkich pozwoleń na budowę w IV kwartale 2027 r. Realizacja robót budowlanych planowana jest po roku 2027 w ramach środków UE z kolejnej perspektywy finansowej – deklaruje Malepszak.